MY OWN 3 FILMS

俳優

永瀬正敏

1966年宮崎県生まれ。『ションベン・ライダー』(83/相米慎二監督)で映画デビュー。『息子』(91/山田洋次監督)で日本アカデミー賞助演男優賞他、計の8つの映画賞を受賞。台湾映画『KANO』では、金馬映画祭で中華圏以外の俳優で初めて主演男優賞にノミネートされ、『あん』(15/河瀨直美監督)、『パターソン』(16/ジム・ジャームッシュ監督)、『光』(17/河瀨直美監督)でカンヌ国際映画祭に3年連続で公式選出された初のアジア人俳優となる。近作に『ファンシー』(20/廣田正興監督)、『二人ノ世界』(20.7.10公開/藤本啓太監督)など。2018年芸術選奨文部科学大臣賞を受賞。

Actor / Photographer
Masatoshi Nagase

https://www.imdb.com/name/nm0619185/?ref_=fn_al_nm_1

『ストレンジャー・ザン・パラダイス』

ジム・ジャームッシュ監督

僕は劇場の階段に座ってこの作品を観た。
スクリーミン・ジェイ・ホーキンスの“I Put a Spell on You”が流れた瞬間から鳥肌が立ったまま、瞬きするのを忘れるぐらいスクリーンに釘付けになった。

『あぁ映画ってこれでいいんだ!』
ほぼ仕事も無く、ブラついていた自分に、改めてこのまま映画を信じていいんだ、何も間違っていないんだと思わせてくれた作品だった。

すぐに帰りたく無くて、ひとり近くにあったベンチに座り、なけなしの金で買ったパンフレットを隅々まで読み漁った。

この作品は間違いなく僕を救ってくれた1作だ。

"Stranger than Paradise" (1984), directed by Jim Jarmusch.
I remember sitting on the stairs of a theater to see the film.
When Screamin' Jay Hawkins' "I Put a Spell on You" started, I got goosebumps, and I was so absorbed in watching the screen that I forget a blink.
"Oh." I thought, "There could be a film like this !"
I had few jobs at the time and I was wavering. But the film encouraged me that I could continue to believe in the movies, and that I wasn't doing anything wrong.
I didn't want to go home yet, and I sat down on a nearby bench to thoroughly read the pamphlet, which I had bought with what little money I had.
It is definitely one of films that saved me.

1

『ストレンジャー・ザン・パラダイス』
Blu-ray:3,080円(税込)
DVD:1,980円(税込)
好評発売中
発売元:バップ
© 1984 Cinesthesia Productions Inc. New York

『牯嶺街少年殺人事件』

エドワード・ヤン監督

僕は幸運にもこの作品の撮影現場に何度か立ち会っている。
同時期にヤン監督がプロデュースで参加された『アジアン・ビート“シャドー・オブ・ノクターン”』の撮影で僕は台湾にいたのだ。

現場は“とてつもない何か”に向かって行くような、静かな熱で満ち溢れていた。

案の定、出来上がった作品は“とてつもない”大大傑作だった。
『いつかこの様な作品に出演したい』そう思わずにはいられないものだった。

そしてこの衝撃的な映画は、ヤン監督との数々の思い出と共に僕の大切な一本になった。
それはほぼ30年経った今でも変わらない。

"A Brighter Summer Day"(1991), directed by Edward Yang.
Fortunately, I saw the shooting of the film several times.
That is because Yang was also working for another film, "Asian Beat: Shadow of Nocturne", as a producer around the same time, and I was in Taiwan for its shooting.
The set of "A Brighter Summer Day" had an atmosphere filled with quiet energy, as if they were heading for something enormous.
As I expected, the film released was an enormous masterpiece.
"I couldn't help but hope to appear in a film like this one day."
This stunning film became one of my treasurable films along with many of my memories with Yang.
Nothing has changed, even though about 30 years has passed since then.

2

作品名:牯嶺街少年殺人事件
発売日:2017/11/2 DVD&Blu-ray発売中
価格:6,800円 (税抜)
発売・販売元:株式会社ハピネット
© 1991 Kailidoscope

『台風クラブ』

相米慎二監督

僕のデビュー作の監督でもある相米慎二監督の作品。
この作品を挙げさせてもらったが本当は相米監督が残した全13作品に僕は今でも多大な影響を受け続けている。

ふっと立ち止まりそうになった時、僕は必ずオヤジ(僕は監督をいつもそう呼んでいた)の作品を見返す。
そして毎回『悔しい!』と心底思う。
何故この様な芝居が出来ないのか!これが映画なんだ!と。
そして各作品から力を受け、立ち止まりそうになった心を再び前に押し出してもらっている。

天国へ旅立った相米のオヤジが創り出した全ての作品が、僕の“役者”としての原点だ。

"Typhoon Club"(1985), directed by by Shinji Sohmai.
This is one of the films directed by Shinji Sohmai. In his other film, I made my debut as an actor.
Even though I picked it up on my own, I'd say my inspirations come from all of the 13 films that he made.
Whenever I vacillate, I watch those films directed by the old man (I would call him so). Then I start to feel upset at myself, thinking "Why couldn't I act like this ? This was a movie!" Then, I get power back from those films which encourage my uncertain mind again.
The old man, Sohmai went to the heavens, but all the films he created are the origins of my "actor" life.

3