MY OWN 3 FILMS

TVキャスター / 記者

金平茂紀

1953年生まれ。テレビ記者、キャスター。早稲田大学大学院客員教授。TBSでモスクワ支局長、ワシントン支局長、「筑紫哲也NEWS23」編集長などを歴任。2010年より「報道特集」キャスター。著書に「漂流キャスター日誌」「新ワジワジー通信」など多数。

Newscaster / Journalist
Shigenori Kanehira

『初恋・地獄篇』

羽仁進監督 寺山修司・羽仁進脚本

僕の学校時代は、転校の繰り返しだった。父親の仕事が2~3年ごとに転勤となる地方銀行員だったので、その度に家族全員が新任地に引っ越した。せっかくできたクラスメートと別れるのは悲しかった。さよならだけが人生だ。幼稚園2つ、小学校2つ、中学校2つ、高校2つを経験した。16歳の時に、北海道の旭川市から東京に上京し、東京の都立高校に転入した。僕の人生は大転換した。典型的な田舎の優等生だった僕は、とんでもないカルチュア・ショックを受けた。学校をさぼって街に出かけた。そんな中で何本もみたATG系の映画作品に魅了されてしまった。まだ高校生の頃だ。『初恋・地獄篇』の主人公は、僕自身だと思った。東京という混沌としていた都市で「地獄めぐり」を経験する未成年の物語だったのだ。今、みてもこの映画はみずみずしくて、胸が絞めつけられる思いがする。

"Nanami: The Inferno of First Love" (1968), written by Shinji Terayama/Susumu Hani, directed by Susumu Hani.
In my school days, I changed schools repeatedly. My father was a local banker who had to transfer every 2 or 3 years, and all members of my family moved to a new location every time. I was sad to part with my classmates. Life is full of good-byes. I experienced two kindergartens, two elementary schools, two junior high schools and two high schools. When I was 16 years old, we moved to Tokyo from Asahikawa, Hokkaido, and I entered to a metropolitan high school. My life changed a lot. I was a typical country honor student, and I got an enormous culture shock. I skipped classes and went to town. I was fascinated by ATG movies that I saw many times. I was still a high school student. I thought that the leading character in "Nanami: The Inferno of First Love" was like myself. It was a story of a youth who experienced an "inferno tour" in the chaotic city of Tokyo. Even now, I feel that the film is fresh and tightened to my chest.

1

『初恋・地獄篇』≪HDニューマスター版≫
ブルーレイ&DVD発売中
BD|KIXF-4287|¥2,500+税
DVD|KIBF-4554|¥1,900+税
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『天井桟敷の人々』

マルセル・カルネ監督

純粋に映画の主人公の動きに魅了されてしまうという経験は、この古いフランス映画によってもたらされたのだった。ジャン=ルイ・バローが作品中で演じたパントマイムの演技、というか、これは劇中劇のような入れ子の構造になっていたのだけれど、そのパントマイムに圧倒されてしまったのだ。映画はこんなにも自由だ。スクリーンのなかで想像以上の何か劇的なことが起きているのだ。アルレッティという女優も不可思議な魅力をたたえていた。この映画がつくられたのは、ナチス政権への協調路線をとったヴィシー政府下で、歴史の皮肉みたいなものを今になって感じるけれど、初めて見た時の気持ちがすべてだ。

"Les Enfants du Paradis" (1945), directed by Marcel Carné.
This old French film gave me the experience of being exclusively attracted to the actions of the leading character. In other words, as Jean-Louis Barrault was performing pantomime or, strictly speaking, he acted plays into the "play" structurally, I was overwhelmed by his performance. Film can be so free like this. On screen, what is happening is more dramatic than you can imagine. The actress Arletty was also full of mysterious charm. This film was made during the rule of the Vichy government, which cooperated with the Nazi regime. Now I feel something approaching satire at its history, but the feeling when I saw it for the first time was everything to me.

2

『誰も知らない』

是枝裕和監督

是枝さんには、どこか「報道の血」が流れていると思う。ご本人は嫌がるだろうけれど、これは実感だ。是枝さんがテレビ・ディレクター時代につくったドキュメンタリー番組『しかし…福祉切り捨ての時代に』(1991年)が僕は大好きだ。映画も含んで是枝ワールドの原点だと僕は勝手に思っている。映画『誰も知らない』も、東京・巣鴨で実際にあった母親による家族(実の子供たち)置き去り事件をモデルにしている。もちろんストーリーは是枝さんが創造した世界の出来事だ。出演者たちはかなりの部分、演技していない。これはものすごく大雑把に言えば、ドキュメンタリーの手法だ。その効果が絶大というか、あえて言えば、作品にリアリティを与えている。その一方で、音楽の使い方が凶器のように感情をえぐる。まいった。これからも是枝作品から目が離せない。報道マンとしても。

"Nobody Knows" (2004), directed by Hirokazu Koreeda.
I think journalism runs in the blood of Mr. Koreeda. Though he might not like it, I cannot help but feel it. I love his documentary program "But... in the age of welfare abandonment" (1991) which he made as a TV director. I think that that is the origin of the Koreeda World including his films. The film "Nobody Knows" is also based on a family (children) abandonment case by the mother, that happened in Sugamo, Tokyo. Of course, that story is a world which was created by Mr. Koreeda. But the characters are not "acting" for the most part of the film. Roughly speaking, he uses a kind of documentary technique. The effect is incredible, or so I'd rather say; it brings a sense of reality to the film. On the other hand, its usage of music harrows my feeling. He's too good. Not only as a movie lover but also as a journalist, I just cannot take my eyes off his films.

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誰も知らない
監督:是枝裕和
Blu-ray・DVD 発売中/各3,800円(税抜)
発売・販売元:バンダイナムコアーツ
© 「誰も知らない」製作委員会

<番外>『牝猫たちの夜』

田中登監督

学生時代によくみた日活ロマンポルノの中の記憶に残る作品。昔、新宿駅西口で流れていた武満徹の時刻を告げる電子音楽が今も残響する。吉沢健という役者のカッコよさ。ラストカットの素晴らしさ。日本版ゴダール。

<Extra> "Night of the Felines" (1972), directed by Noboru Tanaka.
It is a memorable film of Nikkatsu Roman Porno that I often watched as a student. The electronic music by Toru Takemitsu that was played at the west exit of Shinjuku station at each hour long ago still reverberates in my mind. The coolness of actor Ken Yoshizawa and the wonder of the last cut. It's as if it were a Japanese "Godard."